– Vi skulle gjøre et stort oppkjøp, og få inn en ny, stor investor. Vi så at vi trengte å ha med oss noen som kunne holde i kommunikasjonsarbeidet. Noen som kunne gi gode råd og veilede oss i prosessen, sier Walter Sognnes.
Han er en rutinert geofysiker, og har mange år bak seg i oljebransjen. Walter har vært med å starte rekke olje- og gasselskaper.
Nå er han en av grunnleggerne og eierne av Loke Marine Minerals. Selskapet ble startet med utgangspunkt i det grønne skiftet, elektrifisering og mulighetene som ligger i havbunnsmineraler internasjonalt og på norsk sokkel. Verden trenger nemlig store mengder mineraler i årene som kommer.
– I Norge har vi mye oljekompetanse. Den må vi utnytte på best mulig måte.
Loke er ikke mer enn fire år gammelt, men har allerede rukket å bli et globalt ledende selskap innen havbunnsmineraler.
Strategisk kommunikasjon og eierskap til egen historie
Havbunnsmineraler er et av mange omdiskuterte temaer i miljødebatten.
– Når vi snakker om havbunnsmineraler, er selskapene ofte små og motstanderne store. Derfor har det blitt utrolig viktig for oss å eie og fortelle historien i det offentlige rom riktig.
Ulf Rosenberg ble koblet på. Det samme ble Cecilia Sandsmark fra Hike. Ulf er tidligere journalist og kommunikasjonsrådgiver med lang erfaring fra olje- og energibransjen, og er en av Hike sine gode samarbeidspartnere.
Ulf har et bredt kontaktnett i politikken, er en kløpper på myndighetskontakt, kjenner media, og er svært dyktig på utforming av essensen i sakene han er involvert i.
– Det viktigste for oss var å utarbeide gode og tydelige budskap. Gitt omstendighetene, så vi også at vi trengte å jobbe med etterlatt inntrykk. Spesielt viktig var det at alle ansatte skulle få eierskap til historien. Derfor var de involvert i hele prosessen. Ulf utfordret oss, og sammen klarte vi å lande noen virkelig gode poenger.