Da havbunnsmineralselskapet Loke skulle dele store nyheter, måtte selskapet forenes om budskapet internt og eksternt. Myndigheter og andre interessenter skulle holdes informert og selskapet ønsket grundig pressedekning. Et dyktig kommunikasjonsteam ble koblet på.

Walter Sognnes
Loke Marine Minerals

Dette har vi gjort for

Loke Marine Minerals

Kommunikasjonsstrategi

Rådgivning til ledelse

Innsalg av mediesaker

Hikere

Cecilia Sandsmark

Når

2023

– Vi skulle gjøre et stort oppkjøp, og få inn en ny, stor investor. Vi så at vi trengte å ha med oss noen som kunne holde i kommunikasjonsarbeidet. Noen som kunne gi gode råd og veilede oss i prosessen, sier Walter Sognnes.

Han er en rutinert geofysiker, og har mange år bak seg i oljebransjen. Walter har vært med å starte rekke olje- og gasselskaper.

Nå er han en av grunnleggerne og eierne av Loke Marine Minerals. Selskapet ble startet med utgangspunkt i det grønne skiftet, elektrifisering og mulighetene som ligger i havbunnsmineraler internasjonalt og på norsk sokkel. Verden trenger nemlig store mengder mineraler i årene som kommer.

– I Norge har vi mye oljekompetanse. Den må vi utnytte på best mulig måte.

Loke er ikke mer enn fire år gammelt, men har allerede rukket å bli et globalt ledende selskap innen havbunnsmineraler.

Strategisk kommunikasjon og eierskap til egen historie

Havbunnsmineraler er et av mange omdiskuterte temaer i miljødebatten.

– Når vi snakker om havbunnsmineraler, er selskapene ofte små og motstanderne store. Derfor har det blitt utrolig viktig for oss å eie og fortelle historien i det offentlige rom riktig.

Ulf Rosenberg ble koblet på. Det samme ble Cecilia Sandsmark fra Hike. Ulf er tidligere journalist og kommunikasjonsrådgiver med lang erfaring fra olje- og energibransjen, og er en av Hike sine gode samarbeidspartnere.

Ulf har et bredt kontaktnett i politikken, er en kløpper på myndighetskontakt, kjenner media, og er svært dyktig på utforming av essensen i sakene han er involvert i.

– Det viktigste for oss var å utarbeide gode og tydelige budskap. Gitt omstendighetene, så vi også at vi trengte å jobbe med etterlatt inntrykk. Spesielt viktig var det at alle ansatte skulle få eierskap til historien. Derfor var de involvert i hele prosessen. Ulf utfordret oss, og sammen klarte vi å lande noen virkelig gode poenger.
No items found.

Budskapene ble grunnlaget for all kommunikasjon, både med eierne, myndigheter, det politiske miljøet, media – og andre interessenter. Pressemelding ble skrevet, Ulf jobbet med aktuelle medier og plan for interessentkontakt. Samtidig jobbet Cecilia med innhold og en strategi for selskapets egne kanaler, som nettside og LinkedIn.

I forbindelse med oppkjøpet, ble det også laget selskapsfilmer i samarbeid med Fabel Media. Grunnlaget for filmene var budskapene. Målet var å vise fram menneskene som jobber i Loke og deres faglige kompetanse. 

Effektiv hjelp når det trengs

Loke fikk god respons da nyhetene ble sluppet, med mediedekning nasjonalt og internasjonalt. Walter kunne virkelig kjenne at de ikke bare fortalte, men også eide sin egen historie. De hadde trent.

– Det har vært betryggende for oss å samarbeide med Ulf og Cecilia i denne prosessen. Vi hadde behov for det lille ekstra – og det fikk vi! Et effektivt, profesjonelt og godt samarbeid.

Takk for tilliten, Loke – og takk for at vi har gode samarbeidspartnere, som Ulf Rosenberg!

Skal vi hjelpe deg?

Si hei til frode

Neste historie