Da det globale konsernet Bilfinger skulle etablere et tettere samarbeid mellom de nordiske selskapene, var behovet for kommunikasjon stort. På denne reisen har vi jobbet med merkevarebygging, rekruttering, og intern og ekstern kommunikasjon. Med mål om å bli mer synlige og bygge en sterk internkultur.

Lena Suljanovic
Bilfinger

Dette har vi gjort for

Bilfinger

Rådgivning til ledelse

Innsalg av mediesaker

Internkommunikasjon

Hikere

Kristin Støle Kalgraff

Når

2022

Bilfinger er en tysk industriell tjenesteleverandør og i Norden jobber over 3500 ansatte på 70 forskjellige steder i Norge, Sverige og Finland. Da selskapene skulle jobbe enda tettere sammen i Norden, var det på tide å øke kjennskapen i markedet.

– Vi hadde behov for å samle selskapene i Norden, og vise at vi var en enhet. Et nytt kommunikasjonskonsept ble laget, og sosiale medier og nettsider ble slått sammen. Det nye konseptet fikk navnet “One Bilfinger” og selskapene i Norge, Sverige og Finland gikk nå under navnet Bilfinger Nordics, forteller Lena Suljanovic, Regional HR Business Partner i Bilfinger Nordics.

En som holdt i planene

Bilfinger trengte en kommunikasjonsrådgiver til å holde i det nye konseptet, og med på laget fikk de Kristin Støle Kalgraff fra Hike kommunikasjon.

– Vi trengte noen til å finne, skape og fortelle historiene våre – vise frem våre ansatte, prosjekter, kunder, tjenester og lokasjoner.

Bilfinger jobbet allerede sammen med Try og Solv på reklametjenester og kommunikasjonskonsept. Ved flere anledninger har Solv og Hike jobbet tett sammen på prosjekter for Bilfinger. Et av de største felles prosjektene var Bilfinger sin stand på ONS 2022.

No items found.

Dedikert ressurs

Lena synes det har vært fint med en dedikert ressurs på kommunikasjonsoppgaver.

– I tillegg til å lage historier, har Kristin hjulpet oss med innsalg av nyhetssaker og vært et bindeledd mellom organisasjonen og eksterne medier. Resultatet er økt synlighet og vi har fått en sterkere posisjon i markedet og ut mot media.

Ved behov har andre ressurser fra Hike vært involvert. Blant annet fotograf som har tatt bilder av ansatte og til kundehistorier.

– Kristin har vært en god sparringspartner og rådgiver. Som et stort selskap er vi opptatt av å fremstå profesjonelle i utrykket vårt, men samtidig være folkelige og gjenkjennelig. Innhold av høy kvalitet har derfor vært helt essensielt.

En pådriver for å samle inn historier

Etter hvert som samarbeidet fikk satt seg, begynte ansatte på tvers av organisasjonen å kontakte Kristin for å komme med forslag og ønsker til historier. Historiene fikk god respons og ble lagt merke til internt og eksternt.

– Kristin vet hvilke spørsmål hun skal stille og hvordan en sak bør vinkles. Hun er flink med språk og ord, i tillegg til å være nysgjerrig og alltid på. Gjennom hele samarbeidet har hun vært en pådriver for å samle inn nye historier.

Før nettsidene ble slått sammen gikk det lang tid mellom hver oppdatering. Etter sammenslåingen klarte Bilfinger å opprettholde to til tre saker på nettsiden månedlig, og flere ukentlige oppdateringer på sosiale medier. Flere saker ble også publisert i det globale Bilfinger-magasinet.

– For Bilfinger har det vært avgjørende med en dedikert person til kommunikasjonsoppgaver i overgangen til den nye organisasjonen. Vi har blitt mer profesjonelle i kommunikasjonen vår og Kristin har gitt oss et stort løft der. Vi hadde ikke lykkes uten, avslutter Lena.

Tusen takk for tilliten, Bilfinger!

Skal vi hjelpe deg?

Si hei til frode

Neste historie